Tergant, Arie

Arie Tergant, Alkmaar 1773-1852 Winkel
Arie bleef ongetrouwd en wordt genoemd in de archieven als beeldsnijder, timmerman (55 jr), behanger, klusjesman N.H.-kerk, leidekker, beeldhouwer (65 jr) en wagenmakersknecht. Vermoedelijk bestond zijn werk uit het snijden van houten versieringen in classicistische stijl, voor Noord-Hollandse huizen en boerderijen. Veel van zijn werk maakte hij in opdracht.
Strakke Lodewijk XVI vazen kwamen in zijn vroege knipwerk voor (1809) en zwevende engelen, met bazuin of spreukband, tussen rankende takken met anjers, ‘hartebloemen’ en tulpen. In de takken zitten zeer karakteristieke, duifachtige vogels met fladderende vleugels en steevast omkijkend.
Het rechthoekig geheel werd afgewerkt met een rand van cirkeltjes en ruitjes. In ‘t midden was steeds een ovaal met een tekst in fraai ‘gecalligrafeerde’ schrijfletters.
In de knipsels die dateren van na 1840 zijn omlijsting en ovaal los van elkaar geknipt. Kennelijk vanwege de efficiëntie, want de opdrachten voor huwelijksknipsels stroomden toe (ondanks zijn eigen ongehuwde staat). In de ovalen werd geknipt wat de opdrachtgever vroeg of wat hij zelf mooi vond. Meestal waren het bijbelteksten (hij was zelf protestant) of wijze gezegden.
De ovalen werden voorzien van blauw sitspapier als ondergrond en ingepast in de van tevoren gemaakte omlijsting waarin hij hoogstens nog een jaartal knipte. Zijn stukken uit de veertiger jaren zijn zeer stereotiep van vorm, maar op jongere leeftijd bracht hij er nog wel eens wat variatie in en waren zijn mooie schrijfletters ook nog wat minder vloeiend.

Collectie
  • Westfries Museum, Hoorn
  • Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem
  • Betje Wolff Museum, Middenbeemster
  • Haarlem, Frans Hals museum
  • Museum Knipkunst, Westerbork
  • Particulier bezit
Literatuur