Pieter Reijnders, Delft 1732-1806 Delft
Van deze zeer productieve knipper zijn geen persoonlijke gegevens met zekerheid bekend. Her en der in het land zijn wel personen met die naam (ook als Reijnders gespeld). In 1769 trouwde een Pieter Reijnders in Delft als jongman met Dina Schoorer. Hij was plateelschilder in Delft. Zijn beroep maakt de identificatie waarschijnlijk.
Maar er leefde in Delft nog een Pieter Reijnders, die een negotie had in Delflandsche Boter, Hij werd omstreeks 1758 geboren, trouwde In 1784 met Elisabeth Brakel en overleed te Delft in 1834. Van beiden passen de jaartallen bij het gedateerde knipwerk. Een van beiden kan ook als Orangist een request hebben ondertekend om Prins Willem V weer in zijn functie als Capitein Generaal van de Provincie Holland te herstellen.
Zijn vroegst gedateerde werk stamt uit 1778 (Slagerij, gedateerd). In die tijd vulde hij een album met 148 verschillende tafereeltjes, uit speelkaarten gesneden. Zie ook: Jan de Bosch. Zijn meeste latere stukken zijn uitbeeldingen van het gewone dagelijkse leven: dorpsgezichten en ijsvermaken, muzikanten, boeren die koeien melken, schippers en turfventers, jagers, varkenshoeders en fruitplukkers, boerinnen die het vee voeren. Ook maakte hij deftige lieden in de mode van het eind der 18de eeuw, in sjees, cabriolet of coupe rijtuig met paarden(spannen). Tenslotte zijn er een aantal Bijbelse voorstellingen bekend, zoals Abrahams Offer (meerdere ex), Daniel in de leeuwenkuil, Elia door de raven gevoed en Jozef en Maria op hun vlucht naar Egypte. Er is ook een ongedateerd, mogelijk vroeg werk met een katholiek onderwerp (St. Franciscus ontvangt de stigmata van Christus).
Behalve die uit speelkaarten zijn het allemaal coulisse-knipsels, waarvan de natte achterzijde hol werden opgedreven om de voorstelling een “stofuitdrukking” te geven; bovendien plaatste hij allerlei losse figuren op de voorgrond, door ze in een gleufje te steken. Zijn werkstukken doen daarom heel levendig aan. Soms zijn met pen of potlood ogen, knopen etc. aangegeven, maar van schetsen op de achterkant is geen spoor.
Collectie |
|
Literatuur |
|