Brink, Maria Elisabeth van den

Maria Elisabeth (Mietje) van den Brink, Maassluis 1824-1905 Velp
Mietje werd geboren in een kunstzinnige familie, zij is nooit getrouwd en was tussen haar 16e en 30e actief met de schaar (een schrijver uit 1912 noemde dat “haar bakvischtijd”) en knipte op zeer fijne manier allerlei landschapjes, gebouwen en ruïnes, ornamenteel of figuratief. Bloemenmandjes, een madonna in een tempel en kermis-tafereeltjes behoren tot de onderwerpen die ze afbeeldde. Haar stijl was romantisch en als techniek gebruikte ze een combinatie van opwerk en platwerk. Ze woonde in 1847 met haar ouders in Amsterdam aan het Rapenburg, toen de Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen ons land bezocht; ze stuurde hem een brief in ‘t Frans én een sprookjesknipsel:

“un ouvrage d’art que vous ignorez peut-être, et qui a été perdu ou néglige depuis longtemps : c’est un tableau en papier, coupe seul à l’aide des ciseaux. Apres beaucoup d’étude et de patience il m’est réussi de la perfectionner à un certain degré” (een werk in een kunst die u misschien onbekend is en die sinds lang vergeten of verwaarloosd is: het is een voorstelling in papier die geheel met een schaar gemaakt is. Na veel studie en geduld ben ik erin geslaagd om het tot een zeker niveau te vervolmaken). Gepubliceerd in Neophilologus XIX (1934), p 115/6.

Andersen schreef terug dat hij het kunstwerkje zou bewaren in zijn album (dat heeft hij inderdaad gedaan). Het heeft hem, omdat hij zelf ook knipte, zeker aangesproken.

Collectie
  • Rijksprentenkabinet, Amsterdam
  • Westfries Museum, Hoorn (via Christie’s veiling 1988, #379)
  • Particuliere collectie Zwitserland
Literatuur
RKDartists&