Bij de realisering van een museum voor knipkunst in het Duitse Sachsen, in Sloss Lichtenwalde, vlakbij Chemnitz, stuitten de organisatoren op veel hindernissen. Vooral nu de ruimtes met het knipwerk ingedeeld gaan worden ontstaan er veel vraagtekens. De grondslag van het museum is de verzameling knipwerken van de in 1992 overleden Duitse onderzoekster Frau Johanne Müller uit Chemnitz. In haar omvangrijke collectie bevinden zich o.a. twee Nederlandse, witte knipsels op middelblauwe ondergrond. Frau Müller was destijds erg trots die in haar bezit te hebben, maar helaas ontbreken nadere gegevens. Johanne Müller is meer dan 40 jaar bevriend geweest met Frau Christa Bachmann uit Duitsland, één van de organisatoren van dit museumproject. Ook zij is knipster, onderhoudt al jaren contacten met onze redactie en is steeds bereid bijdragen te leveren aan de Knip-Pers.
Nu doet zij een beroep op onze leden en sluit twee afdrukken van de oud-Hollandse knipwerkjes in met de vraag naar betekenis, herkomst en inschatting van de tijd waarin ze ontstaan zijn.
Reacties graag naar Frau Christa Bachmann [red: adres stond in de Knip-Pers]
Bij de knipsels:
Drie ornamenten met tekst of initialen, wit op middelblauw, passe-partout 48x31cm afmetingen onderling: 12x11cm, 9×5,5cm, 8,5x6cm blauwe ondergrond 30x21cm
Is misschien Johanna van Winter zelfde knipster?
Geknipte tekst met bloesemversiering, Hillegonda Josina van Orsoy-van Winter?
Afmeting origineel: 17×14,5cm
op blauwe ondergrond van 30x21cm.