Toen ik eind 2003 van de Rijssense bibliotheek het aanbod kreeg om daar knipwerk te exposeren, pakte ik dat natuurlijk met beide handen aan. Papierknipkunst is hier een vrijwel onbekend fenomeen. Maar hoe kwam ik aan mooi knipwerk, waard om te exposeren?
Via het museum van Markelo, waar het jaar ervoor een prachtige knipwerktentoonstelling was geweest, kreeg ik enkele namen door. Dit leverde veel prachtig knipwerk op van de dames Blokhuis en Merlijn uit Enschede en van Alied Pijlman uit Hengelo, een van onze eerste bestuursleden (Zij groet hierbij alle bekenden!).
Het knipwerk van Louise Blokhuis is zo anders dan wat wij ons van knipwerk voorstellen, dat het, hoewel zij al 10 jaar niet meer knipt, onzes inziens best nog eens mag worden vermeld. In 1990 heeft zij ook in Bergen (NH) geëxposeerd. Bij de aankondiging van die tentoonstelling stond: “Dit is snijwerk, ontstaan met behulp van liniaal, passer en geodriehoek”.
Louise kreeg haar eerste lessen van Mevr. Merlijn toen zij de 50 al ruim was gepasseerd. Het knippen boeide haar enorm, maar al gauw kreeg haar voorliefde voor lijnenspel en geometrische vormen de overhand. Hierdoor ging zij ook over op snijden. Dit snijden heeft zij gedurende acht jaar gedaan en haar voorraad papiersnijdwerken is zo groot, dat ik het heel moeilijk vond om er een keus uit te maken.
Haar voorliefde voor het bewerken van hout kreeg echter de overhand. Dat stelt haar in staat driedimensionaal te werken. Het is voor haar een enorme uitdaging om vormen te creëren die enigszins een zinsbegoocheling opleveren, zoals dat bij het werk van Escher het geval is.
Het is een genot om in de huiskamer van Louise rond te kijken. Er zijn daar zoveel kunstwerken te bewonderen, dat je tijd en ogen te kort komt.
Marga Stringer