In Knip-Pers 2018-4 las ik in het interview met Gabie en Ada Bakker, dat Gabie het liefste nog meer afbeeldingen zou zien en minder tekst. Mijn laatste zin in Bomen over NENB zegt ook zoiets. Frappant vond ik ook het artikel van Wies Palma over spelen met schaduw.
Elly gebruikte deze techniek ook en ik had overwogen om daarvan wat te laten zien, maar ik koos andere technieken.
Dit keer laat ik toch twee van haar schaduw knipsels zien; het wit op de golfjes bij de eend versterkt het effect van water, voor de andere zijn meer bomen van zijdevloei gebruikt, waardoor je het ook een collage kunt noemen. In de catalogus van dit album vermeldt Elly: “zijdevloei is niet lichtecht, het verkleurt.”
De titel geeft al aan dat het nu over bomen gaat. Elly knipte er heel veel, enkel, dubbel, gestileerd en altijd samen met kinderen, mensen, bloemen, dieren zoals vogels, honden of paarden.
Er is een hele reeks bomen waarbij met enkele lijnen een landschap wordt aangegeven, waardoor een driedimensionaal effect ontstaat.
Het knipsel met de paarden (6) moet ontstaan zijn na de les van Frouke Goudman tijdens een Gelderse Contactmiddag. Zij leerde ons een driedubbel knipsel maken, waarbij één vouw scheef moest zijn. Elly gebruikte voor dit knipsel origami papier van 15 x 15 cm dat van donker grijs naar wit verloopt.
‘De uil zit in de olmen’, hier in een naaldboom. maar wat betekenen de bril en de kaars? Misschien dat een uil heel goed in het donker kan zien?
In 1984 knipte Elly bomen met takjes en blaadjes, later werden de bomen globaal maar wel met karakteristieke kenmerken, die stijl bleef ze volhouden.
Door Suus Houtman