Bomen over Bomen van NENB, deel 4, Knip-Pers 2019-1

Elly Nannenga-Bremekamp, Eend verschuiven A4 (14-7-1988)

Elly Nannenga-Bremekamp,Appels plukken 15 x 22 cm (11-10 1988)

Elly Nannenga-Bremekamp, Bomen verschuiven/collage A4 (3-8-1988)

In Knip-Pers 2018-4 las ik in het interview met Gabie en Ada Bakker, dat Gabie het liefste nog meer afbeeldingen zou zien en minder tekst. Mijn laatste zin in Bomen over NENB zegt ook zoiets. Frappant vond ik ook het artikel van Wies Palma over spelen met schaduw.

Elly Nanenga-Bremekamp, Boom met mezen 17 x 22 cm

Elly gebruikte deze techniek ook en ik had overwogen om daarvan wat te laten zien, maar ik koos andere technieken.

Elly Nannenga-Bremekamp, Bomen met landschap A4 (4-4-1990)

Dit keer laat ik toch twee van haar schaduw knipsels zien; het wit op de golfjes bij de eend versterkt het effect van water, voor de andere zijn meer bomen van zijdevloei gebruikt, waardoor je het ook een collage kunt noemen. In de catalogus van dit album vermeldt Elly: “zijdevloei is niet lichtecht, het verkleurt.”

Elly Nannenga-Bremekamp, Eén scheve vouw 15 x15 cm (29-10-1988)

De titel geeft al aan dat het nu over bomen gaat. Elly knipte er heel veel, enkel, dubbel, gestileerd en altijd samen met kinderen, mensen, bloemen, dieren zoals vogels, honden of paarden.

Elly Nannenga-Bremekamp, Boom A4 (5-12-1984)

Er is een hele reeks bomen waarbij met enkele lijnen een landschap wordt aangegeven, waardoor een driedimensionaal effect ontstaat.

Elly Nannenga-Bremekamp, Schilder A4 (3-5-1989)

Het knipsel met de paarden (6) moet ontstaan zijn na de les van Frouke Goudman tijdens een Gelderse Contactmiddag. Zij leerde ons een driedubbel knipsel maken, waarbij één vouw scheef moest zijn. Elly gebruikte voor dit knipsel origami papier van 15 x 15 cm dat van donker grijs naar wit verloopt.

Elly Nannenga-Bremekamp, Uil bril kaars (5-5-1986)

‘De uil zit in de olmen’, hier in een naaldboom. maar wat betekenen de bril en de kaars? Misschien dat een uil heel goed in het donker kan zien?

Elly Nannenga-Bremekamp, Bomen brug A4 (2-8-1989)

In 1984 knipte Elly bomen met takjes en blaadjes, later werden de bomen globaal maar wel met karakteristieke kenmerken, die stijl bleef ze volhouden.

Door Suus Houtman

Elly Nannenga-Bremekamp, Hunnebed 14,5 x 19 cm (16-9-1994)

Elly Nannenga-Bremekamp, Boom, vogels, kinderen (23-5-1988)

Elly Nannenga-Bremekamp, Boom/kind 18 x 25 cm

Elly Nannenga-Bremekamp, Huisje boompje beestje (3-4-1990)

Elly Nannenga-Bremekamp, A4 (3-11-1988)

Elly Nannenga-Bremekamp, Paartje onder bomen A4 (16-6-1990)