Het portret en gedicht van Poot, KoertenKoerier 11

Op de tentoonstelling “De Fluwelen hand” over Nicolaas Verkolje in Rijksmuseum Twente enige jaren geleden was ook een tekening met het portret van Hubert Corneliszoon Poot aanwezig. Het was afkomstig uit de verzameling van het Teylers Museum in Haarlem.

Dit portret, dat is gemaakt voor het Stamboek van Koerten stond tot de Testascatalogus werd ontdekt op naam van Nicolaas Verkolje, maar in de catalogus van Koertens Kunstkabinet wordt vermeld dat naast Verkolje ook Thomas van der Wilt (1689-1733). Van der Wilt was een leerling van de vader van Nicolaas, Johannes Verkolje. Ondanks hun leeftijdsverschil zullen Thomas en Nicolaas elkaar goed hebben gekend. Van der Wilt had in 1719 al eens een portret van Poot geschilderd, Verkolje maakte in de periode 1720-26 een grote reeks portretten voor het Stamboek van Koerten in opdracht van Adriaan Blok. Een samenwerking tussen beide kunstenaars is dus goed te begrijpen, verondersteld wordt dat Van der Wilt het portret maakte en Verkolje het bijwerk. Het kunstwerk is gemaakt met olieverf op papier, uitgevoerd in grisaille met grijs, bruin Wit en geel. De voorstelling toont een portret in medaillon dat links wordt vastgehouden door de verpersoonlijking van de Dichtkunst met loftrompet en lier, steunend op de rand van een nis. Rechts een grote kluit aarde met een hooivork en op de achtergrond een doorkijkje naar een boerderij.

   

In de catalogus van de Verkolje tentoonstelling wordt opgemerkt dat Poot nog geen poëtische bijdrage voor het Stamboek zou hebben gemaakt. Met de aanwezigheid van het portret van Poot in de verzameling van Blok zou deze eigenlijk hebben gesmokkeld in de hoop een nog te volgen bijdrage van de dichter. Een onwaarschijnlijke veronderstelling en vermoedelijk ook niet juist. Poot had wel degelijk een gedicht opgedragen aan Joanna, dat niet is opgenomen in beide versies van de Lofdichten, maar wel is te vinden in zijn Mengeldichten (3 dln, 1716- 1722) op p.40:

Door Henk van Ark.
Dit artikel verscheen eerder in de KoertenKoerier 11, voorjaar 2020.
Afbeeldingen Rijksmuseum en Teylers Museum