Papiersnijder Frans de Groen, Knip-Pers 2001-3

“Papier wordt kunstwerk in handen Frans de Groen”
“Zaankanter wint prijs op Sail-wedstrijd Huishoudbeurs”
“Wormer de Groen snijdt papier als tegenwicht voor betonbekistingen”
“Extra prijs voor snijwerk Frans de Groen”

Bovenstaande krantenkoppen maakten de redactie van de Knip-Pers nieuwsgierig. De afgebeelde snijwerken deden denken aan het vertrouwde knipwerk. Toch is er geen schaar aan te pas gekomen.
Al gedurende 39 jaar snijdt Frans de Groen, bouwkundig opzichter uit Wormer, voorstellingen uit papier. Hij leerde het van familielid Cornelis de Groen. Deze oom maakte van geboorte- en trouwkaarten snijwerkjes door die kaarten te bewerken met een scherp gesneden draadnagel. Op het moment dat oom het niet meer kon, lagen er nog enige opdrachten. Hij verzocht daarom zijn neef Frans om te proberen deze af te maken.

afb. 1, Opdracht aan oom Cornelis de Groen, maar voltooid door Frans de Groen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat lukte prima, maar Frans ruilde de scherpe spijker in voor een mesje. Hij vertelt: “Ik koop ze nieuw of in dumpzaken. En je krijgt wel eens wat van mensen. Die heel kleine mesjes zijn de duurst.” Hij toont een chirurgisch exemplaar met klein lemmet dat f 60,- kostte. Het slijpen doet Frans zelf op een wetsteentje. “De heften van elk mesje zijn rond, net als bij penselen, want je moet ze, om mooie ronde lijnen te krijgen, draaien tijdens het snijden.”

afb. 2, Frans de Groen, Engels landschap, 40 x 60 cm

Naast het bewerken van trouw- en geboortekaarten snijdt Frans de Groen ook andere onderwerpen. Zo werkte hij in 1990 twee maanden aan snijwerken van oude zeilschepen in het kader van de wedstrijd ‘Sail 90’ van de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam.

Met zijn prachtige silhouetten van rond- en platbodems, windjammers, loggers en kotters won hij de eerste prijs (zie omslag). Ook in de jaren ervoor en erna behaalde hij diverse eervolle vermeldingen en prijzen.

afb. 3, Frans de Groen, Glitter & Glimmer, 40 x 60 cm

De werkstukken die Frans de Groen maakt zijn heel verschillend, maar zijn werkwijze is gelijk: hij begint altijd in het midden. Hij legt uit: “Er moeten geen gesneden stukken tussen het mes en je hand zitten, want dan zou je die uit model trekken. De snijplek kun je via de ongesneden stukken papier direct onder controle houden. Belangrijk is gevoel voor het einde van de lijn te hebben, zodat je niet bij een snijpunt te ver gaat of niet ver genoeg. In het laatste geval moet je een stukje los trekken, waardoor je een pluisje krijgt in de hoek en dan gaat het strakke effect verloren.”

Naast werk in opdracht en voor wedstrijden maakt Frans de Groen vrij werk, zoals De levenscirkel.

afb. 4, Frans de Groen, de levenscirkel

Hierin is elk onderdeel met zorg om de betekenis gekozen. De maker schrijft onder andere:
hart: ons hart hangt aan het leven , wij kunnen niet zonder liefde, je moet het samendoen op deze wereld
zon: zonder warmte en licht is er geen leven mogelijk
vogels: in China een teken van huwelijkstrouw. De meeste vogels blijven bij elkaar tot de dood
heel wat huwelijken bij mensen halen dit niet.

afb. 5, Fran de Groen, van het circusleven, 40 x 60 cm

Van het Circusleven zegt hij:
“Soms zie je wat, en dan moet je er iets van maken. Het kan een hele puzzel zijn om alle mensen, dieren en stukjes optreden om te zetten in zwarte en witte lijntjes, die geen losse vakjes mogen opleveren.”

Mensen vragen Frans de Snijder, zoals hij bekend staat in Wormer en wijde omgeving, regelmatig om iets met snijwerk te versieren. Hij doet het, ook na bijna 40 jaar, nog altijd met veel animo.

 

 

 

 

afb. 6, Fans de Groen, RAI 50jarig bestaan, 14 x 9 cm

afb. 7, Frans de Groen, Prettige Kerstagen, gelukkig Nieuwjaar

afb. 9, Frans de Groen, 14 x 9 cm

 

 

 

 

 

Maruscha Gaasenbeek